Ook bij graafschadepreventie is samenwerking de sleutel tot succes

We hoeven niet meer te benadrukken dat veilig werken binnen onze branche heel belangrijk is, beter nog, het belangrijkste. Er zijn veel onderwerpen die onder de noemer ‘veiligheid’ vallen. Graafschade is er daar één van. Met 900.000 KLIC-meldingen per jaar in het hele land waarvan 45.000 schademeldingen is duidelijk dat dit veel impact heeft.

Er wordt dus heel veel gegraven, maar helaas gaat dat lang niet altijd goed. Door alle partijen wordt er heel hard gewerkt om het aantal schades te laten dalen. We spreken René Frinks van Heijmans Infra. Hij is Graafschade Preventie Specialist bij Heijmans en als vertegenwoordiger van Bouwend Nederland secretaris bij KLO (Vereniging Kabel en Leiding Overleg). 

Veiligheid = samenwerken

René werkt al ruim 25 jaar bij Heijmans en heeft nooit ergens anders gewerkt. Allerlei functies heeft hij gehad en is inmiddels al 10 jaar bezig met graafschadepreventie. Naast Heijmans is hij namens Bouwend Nederland secretaris van KLO en is hij bij verschillende werkgroepen binnen Synfra betrokken. “Als commercieel manager werk ik nu veel meer aan de voorkant dan vroeger. Ik ben continu bezig met samenwerkingen tot stand brengen. Mijn rol bij zowel Heijmans, Synfra als KLO is om partijen samen te laten werken op het gebied van graafschadepreventie. En dat doe ik ook voor CKB en COB. Allemaal samenwerkingsplatforms, ik ben heel de dag bezig met samenwerkingen en dat is ook waar ik energie van krijg.”

Motivatie om graafschades te verminderen

René vertelt hoe hij 10 jaar geleden de stap maakte naar Graafschade Preventie Specialist. “Ik werk al 25 jaar bij hetzelfde bedrijf en ken daardoor heel veel van mijn collega’s. Wanneer je dan iemand in een privésetting ziet met zijn of haar gezin, en je weet dat diegene de afgelopen week tijdens het werk met de schrik vrij is gekomen bij een incident, dan voel je wat dat betekent en hoe belangrijk dat is. Tien jaar geleden ben ik daarom aan de slag gegaan met graafschadepreventie. En als je dan ergens aan begint, dan wordt pas duidelijk hoeveel er nog te halen valt. Ik heb me toen ook bij KLO aangesloten, om een nog breder kader te hebben. Ik ben zeer intrinsiek gemotiveerd om graafschades te verminderen, vanaf grondroerder tot netbeheerder, om iedereen die buiten aan het werk is ’s avonds weer veilig thuis te laten komen.”

“Ik ben van oorsprong aannemer en een techneut. Wanneer je je verdiept in graafschadepreventie, moet je ook ‘specialist’ zijn op andere gebieden, je moet weten hoe het hele proces werkt. Maar ik leer nog elke dag bij.”

Samenwerking is vooral elkaar begrijpen

Samenwerking is de rode draad in graafschadepreventie. “Je kan pas echt samenwerken als je begrijpt wat de ander drijft. Wat ik ervaar in de graafschadepreventie is dat je partijen hebt die elkaar allemaal willen begrijpen en helpen. Dan is het wel handig dat je weet wat die ander drijft en wat diegene belangrijk vindt. Dat is ook zo mooi aan de samenwerking binnen Synfra, dat dit op een open manier gebeurt. We zijn open naar elkaar en dat is belangrijk. Dan hoef je het nog niet met elkaar eens te zijn, er is wel wederzijds begrip. Het gaat op een manier waarvan ik energie krijg.”

“Met wederzijds begrip bedoel ik ook door alle lagen van de organisaties heen. We doen het allemaal voor de mensen die buiten aan het werk zijn. Wanneer we een verbetering door willen voeren kost dat veel tijd voordat dat ingevoerd is. De instructie hierin is belangrijk. Je kunt iets bedenken, maar wanneer diegene die het moet doen niet weet hoe het werkt, heb je er niets aan. Bij Synfra helpen we elkaar daarbij.”

“Een mooi en specifiek voorbeeld van de samenwerking is dat we aan de hand van de nieuwe maatregelen van CROW 500 per 1 januari een nieuw format voor het V&G plan hebben gemaakt. Dat hebben we gedeeld met andere partijen. Hurkmans heeft dit plan verbeterd en weer opnieuw gedeeld met iedereen. Zo hebben we allemaal een sterk format en hoeven we dat niet los van elkaar te ontdekken. Op deze manier versterken we elkaar. Door te delen bereik je het meest. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je zelf open bent en dingen deelt, dat je dat ook weer terugkrijgt. En dat maakt het werken leuk!”

De KLIC-app

Gelijkwaardige relatie

Het gaat niet alleen over elkaar begrijpen, maar ook over een gelijkwaardige relaties. “Onze wereld is verdeeld in kantoormensen en mensen buiten, enigszins gechargeerd gezegd natuurlijk. Wat we van oorsprong gewend zijn, is om de mensen buiten te vertellen wat ze moeten doen. Dat is niet echt samenwerken. Bij Heijmans willen we dat anders. Wat we bijvoorbeeld daarom hebben gedaan op het gebied van graafschadepreventie is de mensen van de uitvoering een checklist gegeven die ze in de voorbereiding nagaan en wanneer er iets niet klopt of ontbreekt dat zij degene zijn die bij de uitvoerder navraag doen. Daarmee hebben ze meer verantwoordelijkheid, en zijn de rollen omgedraaid wat de relatie veel gelijkwaardiger maakt. Dat lijkt veel meer op samenwerken. Dat is iets waar ik in de hele keten naar streef.”

Een ander voorbeeld van een gelijkwaardige relatie is de manier waarop Heijmans haar kabelzoekers heeft aangeschaft. “We hebben de mensen die ermee moeten werken kabelzoekers laten testen op accuratesse en bedieningsgemak. Op basis van hun ervaring hebben we een keuze gemaakt en ze aangeschaft.”

Datagedreven aanpak Heijmans

Bij Heijmans is een heel team, uit allerlei disciplines, bezig met graafschadepreventie. Toen René zich ging verdiepen in dit onderwerp lag de focus niet direct op het bedenken van oplossingen, maar in het verzamelen van data. “Als je begint met graafschadepreventie, ontdek je dat je weinig weet. Waar we mee zijn begonnen, is dingen registreren voordat we meteen in de actie gingen. Wanneer er graafschade is, dan doet iemand dat. Maar het is niet zo dat daar per definitie ook de fout ligt. Die ligt vaak aan de voorkant. Daarom is de CROW 500 ook ooit in het leven geroepen.”

“Bij de preventie zijn we begonnen met het zo gestructureerd mogelijk verzamelen van data met als doel dat je duidelijk kan zien waar je moet gaan sturen. We zagen dat er veel schades waren die je kon meten. Wanneer er iets misgaat, dan meldt iedereen dat in de app. Hetgeen wat ingevuld moet worden zorgt ervoor dat wij dingen kunnen meten. Zo werken we bijvoorbeeld voor een deel met drop down menu’s in plaats van open velden zodat we de data kunnen vergelijken.”

Ervaringen delen

René laat hiermee zien dat veiligheid niet alleen gaat over het nemen van maatregelen, maar dat juist samenwerking, hoe we omgaan met elkaar en gedrag essentieel zijn bij preventie. Hij deelt graag zijn ervaring. Dus heb je vragen of wil je met hem ervaringen uitwisselen, dan kun je contact met hem opnemen via rfrinks@heijmans.nl of 06 2907 7061.

Foto’s: archief Heijmans

Vorige
Volgende