Het belang van duidelijke afspraken en communiceren

In het kader van kennis delen op het gebied van veiligheid, delen we deze video van Enexis over de rol van communicatie en hoe je deze kan verbeteren.

Recent heeft een incident plaatsgevonden tussen de storingsdienst van Enexis en een aannemer. Gelukkig zonder lichamelijke en materiële schade. Maar er was wel onduidelijkheid over verantwoordelijkheden, irritatie en onbegrip. En dus mét leervermogen. Dat is de reden dat we dit delen.

Bij het uitvoeren van saneringswerkzaamheden komt de aannemersploeg een lekkende gaszadel tegen. Er wordt contact opgenomen met de storingsdienst van Enexis en zij komen vervolgens de lekkage verhelpen. Tijdens de reparatie verloopt de communicatie tussen beide ploegen niet goed. Over en weer ontstaat onbegrip en irritatie.

De belangrijkste lessen uit dit incident:

  • Maak vooraf duidelijke afspraken (wie voert welke werkzaamheden uit, in welke volgorde en op welke wijze)
  • Communiceer met elkaar (maak irritatie bespreekbaar)

Bekijk onderstaande video voor meer uitleg over wat er heeft plaatsgevonden en vooral ook hoe daar lering uit is getrokken.

Vorige
Volgende